När en kommun tillhandahåller förmånscyklar till anställda mot bruttolöneavdrag kan det, enligt HFD, vara en momspliktig omsättning om kommunen agerar inom ramen för en ekonomisk verksamhet.
Moms vid uthyrning till anställda – ett nytt fenomen
Den delvisa skattefriheten för cyklar har underlättat för arbetsgivare som vill erbjuda sina anställda en förmån som både är bra för miljön och personalens välmående. Men i takt med att antal cyklar på arbetsplatserna ökar uppstår en del frågor – som exempelvis momsfrågan – är arbetsgivarens uthyrning momspliktig? Det här är vad som hänt hittills:
I början av 2023 presenterade Skatteverket ett ställningstagande som innebar att en arbetsgivares erbjudande av exempelvis cyklar till anställda kan vara en momspliktig omsättning. För det krävs att det sker inom ramen för en ekonomisk verksamhet, och för detta fordras att omsättningen sker kontinuerligt och frekvent.
För att uthyrningen ska bli momspliktig krävs också att det utgår en ersättning från den anställde. Enligt Skatteverket kan detta göras genom att arbetsgivaren fakturerar den anställde, eller genom ett netto- eller bruttolöneavdrag.
Om just bruttolöneavdrag anses utgöra ersättning var länge oprövat men under 2024 fastslog Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) att bruttolöneavdrag är en ersättning som kan ligga till grund för en momspliktig omsättning.
Kommunen erbjöd cyklar till sina anställda
När det nu var klarlagt att bruttolöneavdrag kan utgöra momspliktig ersättning blev det upp till Skatterättsnämnden (SRN) att avgöra om en kommun bedrev momspliktig uthyrning av cyklar till de anställda.
Kommunen erbjöd sina anställda förmånscyklar mot att de anställda sänkte sin bruttolön (bruttolöneavdrag). Kommunen tecknade avtal med en cykelleverantör som, gentemot de anställda, skulle ansvara för administration, utlämning och returer av cyklarna under hyresperioden.
Syftet med uthyrningen var enligt kommunen inte att fortlöpande vinna intäkter och kommunen förfogade aldrig över cyklarna då leverantören var den som hanterade detta gentemot de anställda. Kommunens inställning var att uthyrningen inte var momspliktig eftersom bruttolöneavdraget, för de anställda som ingått hyresavtalet, inte är ersättning i en ekonomisk verksamhet.
SRN konstaterade, med bakgrund av HFD:s dom (se ovan), att bruttolöneavdraget kunde utgöra ersättning och att tillhandahållandet skedde med sådan frekvens och kontinuitet som krävs för att det ska vara momspliktigt. Kommunen skulle därmed redovisa moms på sitt tillhandahållande.
Kommunen överklagade dock till HFD och yrkade att ett förhandsavgörande skulle inhämtas från EU-domstolen.
Bruttolöneavdrag – momsmässig ersättning?
För att det ska föreligga ett momspliktigt tillhandahållande behöver tjänster tillhandahållas mot ersättning och dessutom ska arbetsgivaren agera inom ramen för en ekonomisk verksamhet. Den första frågan för HFD blev därför om bruttolöneavdraget är en sådan ersättning som kan ligga till grund för momspliktig omsättning.
För att det ska vara en momspliktig ersättning ska det finnas ett direkt samband mellan ersättningen och tjänsten som tillhandahålls. Om ersättningen är det faktiska motvärdet och prestationerna är villkorade av varandra kan det vara en momspliktig ersättning.
Mot bakgrund av tidigare dom, HFD 2024 ref 33, där en arbetsgivare försåg de anställda med förmånscyklar mot bruttolöneavdrag, anser HFD att omständigheterna är likvärdiga och att bedömningen ska göras på samma sätt i detta fall. Att avdraget görs på bruttolönen och att det är anställda som är mottagare utesluter inte att det kan utgöra en momspliktig ersättning.
Arbetsgivaren – ekonomisk verksamhet?
Den andra frågan var om kommunen, inom ramen för en ekonomisk verksamhet, agerar som en beskattningsbar person.
HFD konstaterar att en helhetsbedömning ska göras utifrån verksamhetens fortlöpande karaktär och transaktioner mot ersättning för att avgöra om verksamheten är ekonomisk, oberoende av syftet och resultatet.
En viktig del i bedömningen är enligt EU-praxis nivån på ersättningen – alltså vad kommunen tar betalt för förmånen. Att ta tillräckligt betalt för att täcka kostnaderna är en indikation på att verksamheten är ekonomisk. Den omständigheten att en verksamhet inte har som mål att gå med vinst utesluter inte att det är fråga om en ekonomisk verksamhet.
Bruttolöneavdraget som kommunen gör motsvarar de kostnader kommunen har, erbjudandet är omfattande och verksamheten är av fortlöpande karaktär.
HFD ansåg därför att kommunens tillhandahållande var momspliktigt och SRN:s förhandsbesked skulle därmed fastställas. HFD ansåg däremot inte att det var nödvändigt att inhämta ett förhandsavgörande från EU-domstolen.
Kommentar:
HFD meddelade i maj 2024 att bruttolöneavdrag till anställda kan vara momspliktigt och nu har de även fastställt att en arbetsgivares erbjudande till anställda kan utgöra ekonomisk verksamhet.
Ett bruttolöneavdrag innebär inte per automatik att omsättningen är momspliktig, utan arbetsgivaren ska också, inom ramen för en ekonomisk verksamhet, agera som en beskattningsbar person. Om bruttolöneavdraget täcker de kostnader som arbetsgivaren har är det en indikation på att det rör sig om momspliktig omsättning.
För de organisationer som förespråkar cykelanvändning har beslutet mottagits med farhågor om att cykelerbjudanden inte längre skulle vara lika attraktiva för arbetsgivare.
Källa; Björn Lundén