januari 29, 2025

Hemmakontor – hur funkar det?

 

Här gör vi en genomgång av vad som gäller när du som företagare bedriver verksamhet i din privatbostad. Kan du ta ut hyra, köpa in kontorsmöbler och får du lyfta momsen? I den här artikeln går vi igenom vad som gäller för dig som har aktiebolag eller enskild firma.

Aktiebolag

Som delägare i ett aktiebolag kan du ta ut hyra om du bedriver verksamhet i din privatbostad. Att ta ut hyra från sitt bolag är ett bra sätt att plocka ut pengar på, men vissa krav måste då vara uppfyllda. Den ersättning du får tas upp i inkomstslaget kapital om den är marknadsmässig, medan överhyra räknas som lön om du arbetar i företaget. Om du är passiv delägare räknas överhyran som utdelning.

Du får inte göra schablonavdraget som du annars får göra vid uthyrning av privatbostad eftersom detta inte får användas vid uthyrning till din eller närståendes arbetsgivare. Du har då i stället rätt att dra av skäliga merkostnader för att bolaget hyrt lokalerna, dvs den ökade kostnad du haft på grund av uthyrningen (det är alltså inte möjligt med en proportionering av kostnaderna utifrån yta).

För garage eller enstaka kontorsrum blir det kostnader för el, uppvärmning, slitage mm som beror på bolagets utnyttjande. Skatteverket anser att mellan 1 000 kr och 3 000 kr per år kan vara ett rimligt avdrag för enstaka kontrosrum eller garage.

För utrymmen som helt disponeras av arbetsgivaren är möjligheten till avdrag större och merkostnaderna kan då beräknas motsvara en proportionerad andel av de totala kostnaderna. Du kan i detta fall dra av en andel av de faktiska kostnaderna för el, värme, vatten, slitage osv för utrymmet. Dessutom kan du få dra av direkta reparationskostnader som normal målning och tapetsering i lokalerna.

Arbetsgivarens behov

När någon hyr ut hela eller en del av sin privatbostad ska normalt ersättningen beskattas i inkomstslaget kapital med 30% i skatt.

Vid uthyrning till sin arbetsgivare måste vissa villkor, enligt Skatteverket, dock vara uppfyllda för att hyresersättningen ska kunna beskattas i inkomslaget kapital:

  • Arbetsgivaren ska ha behov av utrymmet.
  • Det måste finnas ett hyresavtal med arbetsgivaren.
  • Hyran får inte vara högre än marknadsmässig hyra.

Enskild firma

Som enskild näringsidkare kan du inte ta hyra av dig själv om du bedriver verksamhet i privatbostaden. Istället kan du göra avdrag genom en av två metoder – antingen enligt schablon eller för de merkostnader som verksamheten medför.

Schablonavdrag

För att få schablonavdrag måste du ha arbetat i bostaden minst 800 timmar under året. Schablonavdraget är

  • 2 000 kr per år om du arbetar i din eller makens ägda fastighet
  • 4 000 kr per år om du arbetar i hyrd lägenhet eller i bostadsrätt.

Observera att gränsen på 800 timmar är en absolut gräns. Arbetar du bara 799 timmar får du inte dra av något alls med den här metoden (observera att timmarna ska proportioneras vid förkortat eller förlängt räkenskapsår).

Du behöver inte ha någon avskild del av lägenheten eller villan som arbetslokal för att få göra det här avdraget. Du kan arbeta i vardagsrummet eller vid köksbordet.

En enskild näringsidkare som hyr en del av makens privatbostadsfastighet får alltså inte dra av betald hyra till maken. Istället får näringsidkaren göra avdrag som om han ägde fastigheten själv (Skatteverkets ställningstagande, dnr 131 273882-06/111).

Verkliga kostnader

Om du inte väljer avdrag enligt schablonmetoden finns inget krav på en viss minsta arbetstid under ett år. Det ställs dock andra krav för att du ska få dra av kostnader i näringsverksamheten.

Du måste bedriva verksamheten i en särskilt avgränsad del av bostaden, där du inte vistas privat utan endast arbetar.

Driver du din verksamhet i en särskilt avgränsad del av din bostad får du göra avdrag för en del av kostnaderna för

  • hyra
  • el
  • värme
  • vatten
  • avlopp
  • sophämtning

Hur stor del av dessa kostnader som du får dra av beror på hur stor del av de totala kostnaderna som hör till verksamheten. Vanligast är att man proportionerar kostnaderna efter hur stor yta som används i verksamheten. Används t ex 25% av lägenheten dras 25% av kostnaderna av.

Om du gör reparationer eller byggnationer i bostaden kan du bara få avdrag för utgifter som helt saknar samband med byggnadens funktion som privatbostad. Om näringsverksamheten kräver särskilda installationer av el, vatten, ventilation mm som saknas i bostaden (och därmed inte behövs för boendet) kan du alltså få avdrag för dessa utgifter.

Du kan inte få avdrag för några utgifter för ny-, till- eller ombyggnader som i sig kan användas för bostadsändamål Detta gäller även om utrymmet kan anses vara särskilt inrättat för näringsverksamheten.

Kontorsmöbler och inredning

Kontorsutrustning

När du bedriver verksamhet i bostaden kan det finnas ett behov av särskilda möbler som är anpassade till arbetet – t ex skrivbord, kontorsstolar och datorskärmar.

Inkomstskattemässigt kan avdrag göras för de saker som är arbetsredskap. Om t ex ett skrivbord köps in för att verksamheten är i behov av det är det en avdragsgill kostnad i företaget. Bolaget kan alltså köpa in möbler om det avser arbetet vilket normalt är fallet om möblerna lånas ut till den anställde eller om det rör sig om tillfällig användning.

Om den anställde får behålla utrustningen när anställningen eller hemarbetet slutar uppstår däremot en skattepliktig förmån. Om hemarbetet är långvarigt och möblerna nyttjas under denna period är det däremot sannolikt att värdet är väldigt lågt när hemarbetet upphör.

Observera dock att det är marknadsvärdet (pris till konsument inklusive moms) som ska ligga till grund för beskattning och inte det bokföringsmässiga värdet.

Momsen får inte lyftas pga det avdragsförbud som gäller för stadigvarande bostad. Enligt HFD gäller förbudet nämligen också för kontorsutrustning som placeras i den anställdes hem.

Om utrustningen däremot placeras i en byggnad som inte är privatbostad (t ex ekonomibyggnad) gäller inte avdragsförbudet och då kan momsen lyftas om utrustningen nyttjas i verksamheten. För detta krävs dock att byggnaden till mer än hälften inte nyttjas privat vilket innebär att de flesta byggnader på fastigheten fortsatt bedöms vara privatbostäder.

Moms får bara lyftas om det är företaget som står som köpare och ägare till egendomen.

Datorer, telefoner och internet

Vid inköp av datorer, telefoner och andra tekniska redskap samt abonnemang krävs att de är arbetsredskap för att de anställda inte ska förmånsbeskattas. Det förutsätter att:

  • varan eller tjänsten är av väsentlig betydelse för den anställdes arbete,
  • förmånen är av begränsat värde för den anställde och
  • förmånen för den anställde är svår att skilja från nyttan i anställningen.

Momsen kan lyftas om det rör sig om sådana tillgångar som är anskaffade för, och används i, verksamheten och som inte är typiska tillgångar för boende då avdragsförbudet inte gäller för dessa tillgångar.

Om arbetsgivaren står för ett bredbandsabonnemang är detta normalt en privat levnadskostnad då detta finns i de flesta hem. Endast om det redan finns ett befintligt bredband och/eller om verksamheten kräver ytterligare eller bättre standard kan en sådan avgift anses vara ett arbetsredskap. Då får även momsen lyftas på den delen.

Även här gäller att moms bara får lyftas om det är företaget som står som köpare och ägare till egendomen.

Personalvårdsförmåner – inte i bostaden!

För att personalvårdsförmåner ska vara skattefria ska de vara av mindre värde, inte vara ersättning för arbete och syfta till att skapa trivsel. Det kan vara kaffe, frukt eller möjlighet till träning.

Dessa kan endast erbjudas till anställda. Det innebär att du som är ensam i din enskilda firma utan personal inte kan ge dig själv några personalvårdsförmåner.

I ett aktiebolag räknas du däremot som anställd och därmed kan du nyttja friskvård, fika och liknande. Men vad gäller då om kontoret är i hemmet?

Jo, enligt Skatteverket kännetecknas personalvårdsförmåner av att de tillhandahålls på arbetsplatsen. Men arbetsplatsen menas förvisso varje plats där arbetet utförs mer än tillfälligt men däremot inte i det egna hemmet. För att en förmån ska anses skapa trivsel på arbetsplatsen ska den tillhandahållas på en gemensam arbetsplats som ställs till förfogande av arbetsgivaren.

Enligt Skatteverket har det alltså ingen betydelse om det finns ytterligare kontor eller om hemmet är den enda arbetsplatsen – bostaden kan inte vara föremål för skattefria personalvårdsförmåner.

Det innebär att fika (kaffe, te, frukt och liknande) inte heller kan tillhandahållas skattefritt i bostaden.

Motions- och friskvårdsaktiviteter (träning) är skattefria om de är av mindre värde och av enklare slag. Enligt Skatteverket kan vissa aktiviteter vara skattefria även om de utförs i bostaden som:

  • en anställd som utövar motion eller friskvård med hjälp av en webb- och mobiltjänst eller liknande,
  • en anställd som har svårigheter att utföra aktiviteter på någon annan plats än bostaden på grund av funktionshinder,
  • profylaxkurs för blivande föräldrar via webbtjänst eller liknande.

Att köpa in träningsutrustning till hemmet är skattepliktigt. Det framgår av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen. Detta gäller även i de fall då den anställde får låna utrustning. Om det rör sig om enklare träningsutrustning som tillfälligt förvaras i bostaden, t ex gångstavar i samband med att de används vid motion till och från arbetet, kan ett lån vara skattefritt.

Källa; Björn Lundén