När det är dags att införskaffa en bil till företaget finns det flera alternativa lösningar, både vad gäller biltyp och hur man finansierar köpet. Här går vi igenom förutsättningarna för leasing och köp.
Vad passar företaget?
Huruvida du ska köpa eller leasa din nästa bil är en fråga som beror på många olika omständigheter. Vilka möjligheter att finansiera köpet har företaget? Får man lyfta momsen? Hur länge planerar man att ha bilen – är det en kortvarig lösning eller en långsiktig investering? Vill man kunna byta bil ofta?
Köp och leasing skiljer sig på det sättet att man vid ett leasingavtal ofta har rätt till service om bilen t ex skulle behöva repareras, och att företaget kan byta bil om man inte är nöjd. Vid ett köp är det företagets bil, och därmed är det endast företaget som har ansvar för eventuella skador och liknande.
Priset på samma bil kan skilja sig åt beroende på om man leasar eller köper. En bils värde sjunker normalt, vilket innebär att en bil sällan är en vinstaffär (även om det kan uppstå en redovisningsmässig vinst).
Det finns därmed många olika faktorer som måste beaktas, när det gäller svaret på frågan om företaget ska leasa eller köpa en bil. I den här artikeln går vi igenom skattereglerna, redovisningen och vad man behöver tänka på innan man beslutar sig för om man vill köpa eller leasa nästa bil.
Den momsmässiga betydelsen – personbil eller inte?
Momsreglerna för bilar är krångliga och väcker många frågor hos våra kunder.
I momslagen (13 kap 20 §) finns ett förbud att lyfta moms vid köp av personbilar. Detta gäller dock inte om man bedriver någon av följande verksamheter och bilen ska användas i denna verksamhet:
- yrkesmässig personbefordran (taxi)
- biluthyrning
- bilhandel
- körkortsutbildning
- begravningsföretag.
Dessa företag får även lyfta full moms vid leasing/hyra.
Om man däremot bedriver en annat typ av företag (vilket gäller de allra flesta) får momsen inte lyftas vid köp. Dock får halva momsen lyftas vid leasing/hyra (om bilen används minst 100 mil per år i momspliktig verksamhet).
Den delen av momsen som inte får lyftas kostnadsförs/aktiveras i företaget.
Taxifirman och redovisningsbyrån ska köpa personbil
Två företag, en taxiverksamhet och en redovisningsbyrå, avser att köpa varsin personbil. Bilen kostar 500 000 kr (inklusive moms 100 000 kr) att köpa.
Taxiverksamheten får lyfta momsen (100 000 kr), och den totala kostnaden för bilen blir 400 000 kr, som skrivs av över nyttjandeperioden.
Redovisningsbyrån får inte lyfta momsen och den totala kostnaden för bilen blir 500 000 kr, som skrivs av över nyttjandeperioden.
Om redovisningsbyrån istället väljer att leasa bilen får halva momsen lyftas. Om vi antar att den totala leasingkostnaden (för 36 månader) är lika stor (500 000 kr inklusive moms) får alltså 50 000 kr lyftas i moms.
Om vi antar att redovisningsbyrån erbjuds att leasa bilen för 300 000 kr blir företagets totala kostnad 270 000 kr, eftersom företaget får lyfta halva momsen (50% av 60 000 kr).
Det innebär att leasing i detta fall är ”billigare” än att köpa bilen för 500 000 kr, men företaget äger ju inte bilen som måste återlämnas efter leasingperioden, alternativt köpas till ett visst värde.
Vid ett köp har köparen tillgång till bilen så länge man vill och kan dessutom när som helst sälja bilen.
Observera att förbudet att lyfta moms endast gäller personbilar. För bilar som inte är personbilar – enligt momslagen – (t ex en lastbil med flak) får momsen lyftas.
Med personbil menas enligt momslagen bilar men också skåplastbilar, husbilar och bussar som har en totalvikt på 3 500 kg eller mindre.
Den redovisningsmässiga betydelsen
Operationellt eller finansiellt leasingavtal?
Redovisningsmässigt (och därmed skattemässigt) hanteras köp och leasing olika.
Ett leasingavtal kan vara av två slag – operationellt eller finansiellt.
Operationell leasing innebär att leasegivaren äger bilen och företaget betalar en avgift för att använda den under en viss tid, där service normalt ingår.
Finansiell leasing (vanligast) innebär istället att du betalar en summa varje månad med ett bestämt restvärde, och du ansvarar normalt för service, försäkring och reparationer.
Den stora skillnaden mellan finansiell och operationell leasing ligger i riskfördelningen – vem som tar risken för bilens värde. Vid ett operationellt leasingavtal stannar riskerna och fördelarna med ägandet hos leasinggivaren.
Företag som upprättar årsbokslut eller årsredovisning enligt K2-reglerna ska redovisa all leasing som operationell leasing, dvs även om det är fråga om finansiell leasing.
Redovisningen
Vi utgår nedan från att bilen är en personbil och att du inte har rätt att lyfta momsen vid köp.
Vid ett köp blir bilen en inventarie (konto 1220/1240) och skrivs av enligt en nyttjandeperiod. Du gör då avskrivningar i takt med att bilen nyttjas, under t ex 5 år.
Köp av personbil
En bil [1240] köps för 118 000 kr och betalas med betalkort kopplat till företagskontot [1930]. Eftersom det är fråga om en personbil får momsen inte lyftas.
| DEBET | KREDIT | ||
|---|---|---|---|
| Konto | Belopp | Konto | Belopp |
| [1240] | 118 000 | [1930] | 118 000 |
Vid avbetalningsköp betalas normalt en handpenning vid köpet och resten av betalningen delas upp på flera betalningstillfällen. Eftersom det är fråga om ett köp får ingen moms lyftas.
Den del av köpesumman som ska betalas senare, men inom ett år, bokförs som kortfristig skuld [2890]. Den del av köpesumman som ska betalas senare än inom ett år bokförs som långfristig skuld [2390]. Eventuella uppläggnings- och aviavgifter bokförs på kontot för övriga skuldrelaterade poster [8490]. Räntekostnader bokförs på konto [8400].
Avbetalningsköp av personbil
Företaget köper en personbil [1220] för 400 000 kr inklusive moms. Handpenningen är 40 000 kr, dvs 10% av köpesumman. Resterande del, 360 000 kr [2890], ska betalas med lika belopp i 12 månader. Företaget ska också betala 6% ränta.
Bilhandlaren tar 600 kr i uppläggningsavgift [8490] som betalas samtidigt med handpenningen vid köpet. Företaget betalar handpenningen och uppläggningsavgiften med betalkort kopplat till företagskontot [1930].
| DEBET | KREDIT | ||
|---|---|---|---|
| Konto | Belopp | Konto | Belopp |
| [1220] | 400 000 | [1930] | 40 600 |
| [8490] | 600 | [2890] | 360 000 |
Vid leasing är det vanligt att leasetagaren betalar en första förhöjd leasingavgift. Detta är en förskottsbetalning och kostnaden ska slås ut på hela leasingperioden. Halva momsen får lyftas även på den första förhöjda leasingavgiften.
Därefter betalar man månatliga leasingavgifter, och även på dessa får halva momsen lyftas.
Leasing av personbil
En första förhöjd leasingavgift på 45 000 kr för en personbil betalas via företagskontot [1930]. Halva momsen lyfts med 4 500 kr [2640] och resterande 40 500 kr bokförs som en förutbetald leasingkostnad [1720].
| DEBET | KREDIT | ||
|---|---|---|---|
| Konto | Belopp | Konto | Belopp |
| [1720] | 40 500 | [1930] | 45 000 |
| [2640] | 4 500 | ||
Månadsavgiften för leasing av en personbil, 4 000 kr, dras från företagskontot [1930]. Momsen är 800 kr, men bara hälften av momsen [2640] får lyftas, dvs 400 kr. Månadens leasingkostnad [5615] blir då 3 600 kr. Den första förhöjda leasingavgiften fördelas på 36 månader. 1 125 kr kostnadsförs [5615] och den förutbetalda leasingavgiften minskar [1720].
| DEBET | KREDIT | ||
|---|---|---|---|
| Konto | Belopp | Konto | Belopp |
| [5615] | 3 600 | [1930] | 4 000 |
| [2650] | 400 | [1720] | 1 125 |
| [5615] | 1 125 | ||
Företagets siffror har betydelse
Med all denna information är det lätt att glömma det som kanske är viktigast – vad passar företaget?
Att köpa en bil innebär en högre initial investering vilket påverkar likviditeten, och dessutom ansvarar ju företaget för allt vad gäller bilen – service, försäkring, värdeminskning och eventuell försäljning.
Att leasa bilen kan därför vara ett fullgott alternativ. Då får företaget lyfta halva momsen, har normalt möjlighet till viss service, och kan dessutom ofta byta bil till en annan.
Så, hur ser situationen ut i ditt företag?
- Har företaget likviditet som försvarar en investering i en bil?
- Behöver ni äga bilen, eller är det viktigare att ha tillgång till en bil utan att binda kapital?
- Hur länge ska bilen användas – 3 år, 5 år eller längre?
- Hur påverkas resultat och skatt beroende på upplägget?
- Vilken flexibilitet behövs om verksamheten förändras?
- Är det viktigast att hålla nere månadskostnaden, eller att ha så låg totalkostnad som möjligt på sikt?
- Vill ni ta risken och ansvaret som kommer med att äga bilen – eller vill ni köpa er fria från det med ett leasingavtal?
Leasing kan bedömas som ett avbetalningsköp
Om man tecknar ett leasingavtal har du oftast möjlighet att köpa loss bilen efter leasingtiden. Detta innebär att du erbjuds att köpa bilen till ett så kallat restvärde, som ibland kan vara fördelaktigt jämfört med marknadsvärdet.
Detta kan också innebära en risk, eftersom ett alltför fördelaktigt pris kan innebära att leasingen istället bedöms som ett avbetalningsköp.
Huruvida ett leasingavtal utgör uthyrning eller en varuleverans (avbetalningsköp) har betydelse eftersom säljaren, vid ett avbetalningsköp, ska redovisa moms på hela beskattningsunderlaget redan vid leveransen. För leasetagaren/köparen får det betydelse eftersom man i dessa fall inte får lyfta någon moms alls.
Det är ett avbetalningsköp om det av hyresavtalet framgår att äganderätten ska övergå till leasetagaren – normalt vid den sista betalningen.
Ett avtal om finansiell leasing är ett avbetalningsköp när det är uppenbart att det huvudsakligen handlar om att en varas äganderätt ska övergå – snarare än att det är en tjänst (uthyrning).
I följande tre situationer är det ett avbetalningsköp, enligt Skatteverket:
- Det framgår av avtalet att äganderätten till varan övergår till leasetagaren vid utgången av avtalstiden. Antingen genom att leasetagaren själv måste köpa varan eller anvisa annan köpare.
- saDet finns en köpoption och det redan vid undertecknandet av avtalet är klarlagt att utköpspriset vid hyrestidens slut är så pass lågt i förhållande till varans beräknade marknadsvärde vid samma tidpunkt, att det framstår som uppenbart att det enda ekonomiskt rationella alternativet – för leasetagaren – är att överta varan.
- Leasegivaren kan kräva att leasetagaren vid avtalstidens slut köper varan eller anvisar annan köpare (säljoption) och det redan vid undertecknandet av avtalet är klarlagt att det enda ekonomiskt rationella alternativet – för leasegivaren – är att utnyttja denna möjlighet.
Även om man alltså har undertecknat ett avtal om leasing, behöver man vara vaksam över avtalets utformning och villkor.
Bilförmån
Oavsett om företaget leasar eller köper bilen ska den som disponerar bilen ta upp en Bilförmån om du bilen används privat.
Här gäller det att kunna styrka bilens användning via en körjournal där det framgår att bilen inte används mer än i ringa omfattning privat. Kan man inte visa hur bilen används innebär det i regel att den som disponerar bilen förmånsbeskattas, eftersom enbart dispositionsrätten till en bil räcker för att beskattas.
Med mer än ringa omfattning menas:
- mer än 10 tillfällen per år eller
- sammanlagt mer än 100 mil per år.
Bilförmånsberäkningen utgår från bilens värde, och beräknas på samma sätt oavsett om företaget leasar eller köper bilen.
Källa; Björn Lundén


