Skatteverket gör en U-sväng
Först skulle bilar hållas utanför Skatteverkets syn på moms vid tillhandahållanden till anställda. Nu är bilen inte längre undantagen i vägledningen– och den tidigare särbehandlingen har försvunnit. I momsens värld får man vara beredd på en och annan U-sväng.
Historien börjar med att Skatteverket meddelade att varor och tjänster som arbetsgivare tillhandahåller sina anställda mot brutto- eller nettolöneavdrag kan omfattas av moms.
Ett löneavdrag kan alltså vara ersättning för ett tillhandahållande om det finns ett direkt samband mellan ersättningen och det som den anställde får. Om tillhandahållandet är återkommande och regelbundet tyder det på ekonomisk verksamhet.
Bilarna stod tidigare utanför
I Skatteverkets ställningstagande från 2023 framgår att tillhandahållanden till anställda mot löneavdrag kan vara momspliktiga transaktioner. Det gäller enligt senare rättspraxis oavsett om ersättningen sker genom brutto- eller nettolöneavdrag.
Personbilar och driftskostnader för personbilar undantogs däremot uttryckligen i ställningstagandet. Skälet var att dessa hanterades särskilt i momslagen.
Så ser det inte ut längre. Ja, i momslagen har det inte skett någon förändring, men däremot i Skatteverkets vägledning.
Nu omfattas även personbilen
16 juni 2026 ändrades vägledningen och någon särskild hantering för personbilar eller motorcyklar ska inte längre göras vid bedömningen av om ett brutto- eller nettolöneavdrag utgör ersättning för en beskattningsbar transaktion.
I den Rättsliga vägledningen finns numera också ett konkret exempel om bilförmån där ersättningen från den anställde anses ingå i den ekonomiska verksamheten och är momspliktig. Motsvarande resonemang används för drivmedel – det ses som leverans av drivmedel mot ersättning som kan ingå i den ekonomiska verksamheten.
Även bilen har nu alltså rullat in i samma momsbedömning som andra tillhandahållanden till anställda.
Brutto eller netto – olika skatteeffekt
Det är viktigt att hålla isär inkomstskatt och moms i dessa fall.
Ett nettolöneavdrag är en faktisk betalning från den anställde och minskar bilförmånsvärdet.
Ett bruttolöneavdrag minskar däremot inte bilförmånsvärdet.
Ett bruttolöneavdrag används i regel för att göra ett förmånsupplägg kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Det kan exempelvis vara aktuellt om den anställde väljer en dyrare bil än vad arbetsgivaren normalt erbjuder. När bruttolönen sänks minskar arbetsgivarens lönekostnad och arbetsgivaravgifter, vilket helt eller delvis kan kompensera för den högre bilkostnaden.
Däremot bedöms netto- och bruttolöneavdrag momsmässigt på samma sätt.
Vilket belopp ska momsen beräknas på?
Huvudregeln är att momsen beräknas på den ersättning som den anställde lämnar. Eftersom arbetsgivare och anställda är närstående finns dock regler som i vissa fall kan innebära att underlaget i stället ska omvärderas till marknadsvärdet.
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) prövade under 2026 ett fall där ett bolag erbjöd kontorsmassage och de anställda betalade hälften av arbetsgivarens kostnad genom nettolöneavdrag. HFD godtog den faktiska ersättningen eftersom prisnedsättningen var affärsmässigt motiverad och inte ett uttryck för skatteundandragande eller skatteflykt.
HFD:s resonemang innebär att det inte automatiskt krävs en omvärdering till marknadsvärdet bara för att den anställde betalar mindre än arbetsgivarens kostnad. Det resonemanget syns nu också i Skatteverkets bilexempel. Trots att bilen kostar arbetsgivaren 5 000 kr och den anställde bara betalar 2 000 kr anser Skatteverket att nettolöneavdraget kan vara en marknadsmässigt betingad ersättning. Någon omvärdering till 5 000 kr görs därför inte i exemplet.
Det innebär däremot inte att hur lågt pris som helst kan användas. Bedömningen måste göras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.
De särskilda bilreglerna finns kvar
Att personbilar nu omfattas av reglerna för tillhandahållanden till anställda innebär inte att de särskilda momsreglerna för personbilar har försvunnit.
Det är därför viktigt att skilja på den utgående momsen och den ingående momsen. Löneavdraget kan vara en momspliktig ersättning som arbetsgivaren ska redovisa moms på, samtidigt som avdragsrätten för momsen på själva bilen fortfarande följer de särskilda reglerna för personbilar.
Vid köp av personbil får man normalt inte lyfta momsen. Vid hyra eller leasing får arbetsgivaren normalt lyfta 50% av momsen.
Att arbetsgivaren ska redovisa moms på löneavdraget innebär alltså inte att rätt till momslyft på bilen förändras på motsvarande sätt.
Konteringsexempel
Bruttolöneavdrag
Vid ett bruttolöneavdrag bokförs inte själva avdraget, utan det som sker är att företagets lönekostnad minskar.
En anställd har 30 000 kr i bruttolön och arbetsgivaren gör ett bruttolöneavdrag på 1 000 kr. Bruttolönen blir då 29 000 kr.
Momsen på avdraget bokförs som en avdragsgill kostnad på konto 7690 (övriga personalkostnader) och som en skuld på konto 2610 (utgående moms 25%).
Den utgående momsen blir 200 kr (1 000 kr * 20%).
Eftersom det inte finns någon ersättning som är kopplad till momsdeklarationen utan enbart utgående moms så blir det en differens i momsdeklarationen. Det finns utgående moms i ruta 10 (utgående moms 25%) men ingen omsättning i ruta 05 (momspliktig försäljning). Lösningen på det kan vara att använda sig av nollkonton eller liknande. Ett av nollkontona kopplas till ruta 05 i momsrapporten och det andra nollkontot görs enbart för att balansera konteringen.
Nettolöneavdrag
Vid ett nettolöneavdrag bokförs avdraget mot konto 7388 (anställdas ersättning för erhållna förmåner) i kredit. Det belopp som egentligen skulle ha betalats ut till den anställde konteras men minskas av det belopp som arbetsgivaren dragit av genom nettolöneavdrag.
En anställd har 30 000 kr i bruttolön, från lönen dras 9 000 kr i skatt och arbetsgivaravgifter beräknas på 30 000 kr (31,42%). Det belopp som återstår är 21 000 kr, som arbetsgivaren ska betala ut till den anställde. På detta belopp gör arbetsgivaren ett nettolöneavdrag med 1 000 kr.
Skatten och underlaget till momsrapporten konteras på samma sätt som för bruttolöneavdraget:
Konto 0810 kopplas till ruta 05 i momsdeklarationen (momspliktig försäljning) och konto 0999 används för att balansera konteringen.
Dags att se över biluppläggen
För arbetsgivare med förmånsbilar innebär förändringen att det kan vara dags att titta en extra gång på befintliga upplägg. Om ersättningen från den anställde ska momsas kan kalkylen behöva justeras för att upplägget även fortsättningsvis ska vara kostnadsneutralt.
Att personbilar numera omfattas av samma bedömning som andra tillhandahållanden till anställda innebär inte nödvändigtvis att förbudet mot momslyft på personbilar har försvunnit. Skatteverket tycker att moms på löneavdraget och rätt att lyfta moms på bilen är två skilda frågor – men om det är rätt eller fel får framtiden visa. Företag som hyr ut bilar yrkesmässigt får ju lyfta moms på inköpet (eller leasingen) av sina bilar, och frågan är ju varför det inte skulle gälla om en arbetsgivare hyr ut bilar till sina anställda, när detta enligt Skatteverket ska betraktas som ekonomisk verksamhet enligt momslagen.
Källa; Björn Lundén


